نقد تصوف

در این وبلاگ تمامی آموزه های انحرافی فرق صوفیه از منظر شریعت اسلام ناب محمدی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

نقد تصوف

در این وبلاگ تمامی آموزه های انحرافی فرق صوفیه از منظر شریعت اسلام ناب محمدی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

نقد تصوف
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۰، ۰۵:۲۷ ب.ظ

۰

انحراف مرید حاصل نگاه مراد است

دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۴۰۰، ۰۵:۲۷ ب.ظ



◽️ فرقه قادریه یکی از فرقه های صوفیه  منسوب به فیرزوان کرخی در قرن پنجم و ششم است. به دلیل شهرت عبدالقادر گیلانی ، نسبت به سایر مشایخ فرقه، نام قادریه بر این فرقه باقی مانده است. اتصال این فرقه  همانند سایر فرقه های صوفیه به ابوبکر شبلی و جنید بغدادی می رسد. 


 روسای فرقه قادریه، کرامات بی اساس و غیر معتبری را از عبدالقادرگیلانی مطرح می کنند که باعث گستاخی  مریدان در ارتکاب گناه شده و مایه ضلالت و گمراهی ابدی آنان را همچون زنجیر بازنشدنی بر پای آنان فراهم کرده است.  


  در مکتوبات فرقه قادریه از عبدالقادر گیلانی نقل شده: من برای مریدانم تا هفت نسل بعد ضامنم که اگر گناهی از یک نفر ایشان آشکار شد درمشرق یا مغرب  دنیا من آن را بپوشانم و در محو آن بکوشم.


 در نقل دیگری از وی آمده است: دست من بر سر مریدان مثل  آسمان فوق زمین است واگر مرید من خوب نبود من خوبم و سوگند می خورم دو قدم از حضور خداوند دور نمی شوم تا خودم و شما را به بهشت نبرم.


 این گونه اظهارات نقل شده از عبدالقادر گیلانی با گفته های جنید بغدادی سر سلسله فرقه قادریه کاملا در تعارض است. وی  مدعی است : علم ما مربوط به قرآن و حدیث و رفتار پیغمبر است، پس کسی که حدیث را حفظ نکرد و قرآن را حفظ نکرد در اصطلاح صوفیان نباید به او اقتدا کرد.


 برهمین اساس، از دراویش قادریه باید پرسید محو کردن گناهان مریدان با کدام یک آیات و احادیث معتبر مطابقت دارد؟ در حالیکه براساس آیه سیزدهم سوره حجرات (( ان اکرمکم عند الله اتقیکم)) و روایات متعدد وارده از ناحیه  پیامبر اعظم (ص) و سیره اهل بیت عصمت و طهارت، این قبیل اباطیل و خرافات، به هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود.   


↙️ منبع : کتاب فرقه صوفیان نوشته سعید محدث 






نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی