ماهیت فرق تصوف از منظر اندیشمندان
برای شناخت بهتر ماهیت انحرافی فرقه های صوفیه، قصد داریم برخی از نظرات و آراء اندیشمندان اسلامی
آشنا به فرقه تصوف را طور خلاصه بیان نماییم.
یکی از زبدگان رجال شناس تصوف و آثار صوفیه به نام محمد رضا شفیعی کدکنی در کتاب قلندریه در تاریخ
اعتراف می کند: یکی از دشوارترین مسائل نزد محققان تاریخ تصوف، فرض و تصور نقطهای است به نام آغاز
تصوف درصورتیکه چنین نقطهای وجود علمی و تحقیقی ندارد.
مارتین لینگز از صوفیان سرشناس در کتاب تصوف چیست به این نتیجه رسیده است: تصوف مستقل از مذهب خاص بوده و از قید مذهب آزاد است. تصوف به لحاظ آرایش اسلامی، مسلمان است و به جهت داشتههای غیر اسلامی نامسلمان.
نویسنده کتاب مشهور تاریخ خانقاه در ایران در خصوص تأثیر گذاری فرقه های صوفیه در جامعه اسلامی به این نتیجه رسیده است: صوفیان با گفتهها و نوشتههای خویش، حدومرز کلمات و مفاهیم معانی دینی را می شکنند و غیرمستقیم از ارزش کلمات مقدس شرعی میکاهند.
لئونارد لویزن از پژوهشگران حوزه تصوف معتقد است: تصوف نه سنی است و نه شیعه، تصوف را باید بالاتر
ازاینگونگی دانست در حقیقت ادعای اسلامیت به آن منتفی است.
قضاوت درباره ماهیت فرق تصوف با شما