نقد تصوف

در این وبلاگ تمامی آموزه های انحرافی فرق صوفیه از منظر شریعت اسلام ناب محمدی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

نقد تصوف

در این وبلاگ تمامی آموزه های انحرافی فرق صوفیه از منظر شریعت اسلام ناب محمدی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

نقد تصوف
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰، ۰۴:۱۲ ب.ظ

۰

واکاوی تجسم صورت قطب فرقه

چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰، ۰۴:۱۲ ب.ظ


تجسم صورت قطب در فرقه نعمت الهیه، یکی از شگردهای فرقه‌ای است که روسای فرقه می‌خواهند با این شیوه، در اذهان و افکار دراویش نفوذ کنند تا با ایجاد وابستگی ذهنی و عاطفی، خروج از مسلک فرقه برای دراویش بیچاره سخت و دشوار شود.


 عناصر فرقه، هیچ‌گونه استدلال و بحثی را در خصوص تجسم صورت قطب نمی‌پذیرند و دراویش بیچاره هم از هرگونه اظهارنظر و انتقاد در این موضوع ممنوع هستند و این عمل بخش حیاتی عبادت‌های یومیه آنان محسوب می‌شود.


 با ادامه این روند، وقتی یک درویش بارها و بارها به‌عنوان یک تکلیف شرعی صورت قطب فرقه را در نظر می‌گیرد کم‌کم برای او دل کندن از ساحت فقری سخت می‌شود و در صورت مشاهده هرگونه انحراف و بدعت آشکار توان مقابله نداشته و به مسیر گمراهی خود ادامه می‌دهد.


 اقطاب و مشایخ فرقه دائماً در مکتوباتشان، دراویش فرقه نعمت الهیه را به انجام این بدعت آشکار، دستور داده و سرپیچی از آن، به قیمت از دست دادن تمام زحمات فقری درویش بیچاره خواهد شد و خروج از فرقه در انتظار او خواهد بود.


بخش مضحک این عمل انحرافی اینجاست که در تجسم صورت قطب، هیچ ضابطه و معیاری برای سنجش و کیفیت این عمل بین دراویش وجود ندارد و صرف اینکه یک درویش به‌صورت لفظی قبول کند که صورت قطب خود را هنگام نماز ترسیم کند کفایت می‌کند و بس است.


 به‌هرحال آنچه مسلّم است این‌گونه اعمال ظاهراً زیرکانه اگرچه شاید برای مدتی بتواند افراد را فریب دهد ولی در آینده، دراویش را دچار شبهه خواهد کرد و به جدایی فرد حقیقت‌طلب از فرقه منجر خواهد شد.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی