نقد تصوف

در این وبلاگ تمامی آموزه های انحرافی فرق صوفیه از منظر شریعت اسلام ناب محمدی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

نقد تصوف

در این وبلاگ تمامی آموزه های انحرافی فرق صوفیه از منظر شریعت اسلام ناب محمدی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

نقد تصوف
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

يكشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۲ ق.ظ

۰

تناقضات بی پاسخ معروف کرخی

يكشنبه, ۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۲ ق.ظ




🔸 در بین فرقه های صوفیه بالاخص فرقه های نعمت الهیه و ذهبیه، شخصی به نام معروف کرخی از قداست و اهمیت بالایی برخورداراست. معروف کرخی به عنوان حلقه اتصال سیادت فرقه های صوفیه به ساحت مقدس ائمه معصومین به‌حساب می‌آید.


🔸 با نگاهی به زندگینامه وی، تناقضات اساسی مشاهده می‌شود که تاکنون هیچ‌یک از فرقه‌های صوفیه نتوانستند آن را رفع کنند ، بلکه تلاش خود را در کتمان این حقایق به کار بسته اند. با بررسی دقیق در سیر تاریخی  احوالات امام رضا (ع) طبق کتب تاریخی معتبر، غیر واقعی بودن این مساله به راحتی آشکار می‌شود.


🔸 اولین ادعای صوفیه این است که معروف کرخی دربان و ملازم امام رضا (ع) بوده است و جامی می‌گوید: معروف از طبقه اولی است و از قدمای مشایخ است. او دربان امام علی بن موسی الرضا (ع) بوده و می گویند که به دست حضرت مسلمان شده بود.


🔸 روسای فرقه صوفیه بر این باور هستند که معروف کرخی تا آخر زندگی‏اش ملازم و دربان حضرت رضا (ع) بوده و بر اثر ازدحام شیعیان در مقابل خانه امام، دنده های او شکسته و فوت می کند.  معروف در سال 200 (هـ. ق) از دنیا رفته و در مقبره باب الدیر که در غرب شهر بغداد دفن می شود.


🔸 اما تناقض موضوع اینجا مطرح می شود، امام رضا (ع) درخراسان بودند و مرگ معروف در مقابل منزل ایشان رخ داده، خراسان تا بغداد فاصله زیادی است و آن زمان انتقال میت عرف نبود. 


🔸 بنابراین امکان دارد معروف کرخی که ادعا می‌شود دربان امام رضا علیه السلام بوده با معروف کرخی مدفون در گورستان بغداد دو شخص متفاوت از یکدیگر باشد. این تناقض آشکار در مورد  نحوه فوت و قبر معروف کرخی از سوی فرقه های صوفیه تا کنون بی پاسخ مانده است.

اگر معروف در ۸ سالگی بنابر ادعای فرقه های صوفیه به دست امام اسلام آورده باشد، امام در روز یازدهم ذیقعده سال ۱۴۸ به دنیا آمدند واگر معروف درسن 20 سالگی امام مسلمان شده باشد، می‌شود سال ۱۶۸ هجری قمری و ۸ سال کم کنیم تا سال دویست سن معروف ۴۰ سال می‌شود وحال آنکه صوفیان مدعی هستند که در دوران پیری در سال ۲۰۰  هجری قمری در دربانی منزل امام رضا(ع) فوت نموده است. 


🔸 از منظر دیگر، اگر معروف کرخی دردوران امامت امام رضا(ع) مسلمان شده باشد وشروع امامت ایشان سال ۱۸۲ هجری قمری می‌باشد سن معروف در زمان رحلت می‌شود ۲۶ سال بنابراین  در سنین پیری فوت نکرده است.


🔸 امام رضا در سال وفات امام صادق(ع) یعنی در سال ۱۴۸ هجری، متولد شده و در سال ۲۰۳ هجری و در ۵۵ سالگی در شهر طوس به شهادت رسید. از روایات معروف کرخی و حکایاتش و آنچه درباره اش گفته شده است، مشخص می‌شود که وی هنگام وفات نه جوان بوده و نه پیر و حداقل عمرش از ۶۰ سال کمتر نبوده است.


🔸 این بدین معنی است که او تقریبا هم سن امام رضا بوده و بنابر این در اینجا مشکلی مبنی بر قبول این روایت که معروف کرخی در کودکی از خانواده اش گریخت و به دست امام رضا اسلام آورد، پیش می‌آید که اسلام آوردن یک کودک به دست کودک دیگر معنی ندارد. 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی