نقد تصوف

در این وبلاگ تمامی آموزه های انحرافی فرق صوفیه از منظر شریعت اسلام ناب محمدی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

نقد تصوف

در این وبلاگ تمامی آموزه های انحرافی فرق صوفیه از منظر شریعت اسلام ناب محمدی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

نقد تصوف
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی

چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰، ۰۵:۴۴ ب.ظ

۰

بت‌پرستی دراویش از گذشته تاکنون

چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰، ۰۵:۴۴ ب.ظ



 مهم‌ترین رکن درویشی و مراد پرستی، اطاعت مستمر و قبول بی‌قیدوشرط همه دستورات مراد توسط مرید بیچاره است. این فرمان‌برداری جاهلانه تااندازه‌ای دارای اهمیت است که تخلف از آن باعث نابود شدن زحمات درویش بیچاره شده و من‌بعد در مسیر مسلک فرقه‌ای، رها و آواره خواهد شد.


 روسای فرقه برای تفهیم بهتر این موضوع به مریدان بیچاره از عبارت "المرید بین یدی المراد، کالمیت بین یدی غسال" استفاده می‌کنند. معنی آن این است که درویش در محضر اقطاب و مشایخ مانند جنازه‌ای در حضور شخص غسال است که او کاملاً بر همه اوضاع‌واحوال وی مسلط است و همه‌چیز درید اختیار مراد است.


 این اطاعت‌پذیری کورکورانه به‌قدری در اعمال و رفتار مریدان بیچاره فرقه‌های صوفیه رایج است که در احوالات برخی از دراویش آمده است هیچ‌گاه در حضور استاد خودسر بلند نکرده تا روی او را تمام و کمال ببیند! روزی فرزند همین مرید بیچاره به پدرش می‌گوید که امروز شیخ را دیدم و به چشمانش نظر کردم که به‌غایت سیاه بود. وی از این کار فرزندش بسیار ناراحت شده و می‌گوید: ای بی‌ادب تو چگونه درروی شیخ نگاه کردی که من در همه عمرم نتوانسته‌ام در پیش او سربلند کنم؛ من اگر شیخ را ببینم نمی‌شناسم، تو چطور او را از چشمانش می‌توانی بشناسی.


 کیفیت اطاعت‌پذیری مریدان از اقطاب و مشایخ فرقه، نشان‌دهنده تخصص عناصر فرقه‌های صوفیه در زمینه ذهن شویی و بردگی دراویش بیچاره بوده از گذشته رایج بوده و این شیوه تا کنون ادامه داشته و امروز مریدان فرقه‌های صوفیه، تا مرحله بت‌پرستی اقطاب و مشایخ فرقه شان پیش رفته اند.









نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی